niedziela, 2 grudnia 2007

Przekładnia pasowa

Przekładnia pasowa to przekładnia mechaniczna cięgnowa w której cięgnem jest elastyczny pas obejmujący oba koła pasowe - czynne i bierne.

Innymi słowami, przekładnia pasowa to koła pasowe połączone ze sobą elastycznym pasem. Jedno koło pasowe nazywane jest kołem biernym a drugie koło pasowe, to czynne.

W przekładniach pasowych przekazanie napędu z koła na pas i z pasa na
koło odbywa się dzięki połączeniu ciernemu pomiędzy tymi elementami
poprzez elastyczny pas, który niestety jest również najsłabszym
elementem całej konstrukcji przekładni pasowej.

Obliczenia wytrzymałości przekładni pasowej opierają się głownie na
sprawdzeniu wytrzymałości pasa na rozciągnięcia. W rzeczywistości,
teoretyczne przełożenie obliczane przy projektowaniu przekładni jest
zmniejszane o poślizg jakiemu ulega pas przez obciążenie, naciąg i
zużycie tego elementu.

Pasy przekładni pasowych zazwyczaj wykonuje się ze skóry (płaskie),
tkaniny, gumy lub z gumy zbrojonej tkaniną lub stalowymi linkami.

Koła pasowe znajdują zastosowanie w przemyśle i rolnictwie, jednym z
wielu urządzeń wykorzystujących tego rodzaju technologie jest motoreduktor.

Podczas eksploatacji przekładni pasowej pasy ulegają dwojakiemu zużyciu.

Głównym czynnikiem wpływającym na zużycie pasa jest odkształcanie. Pas
podczas swej pracy jest rozciągany, odkształca się czyli po prostu
wydłuża. Aby maszyna prawidłowo pracowała, przekładnia pasowa – koło
pasowe musi być stale naciągane.

Drugim efektem starzenia się pasa jest utrata jego wytrzymałości na
rozciąganie spowodowana, strzępieniem się, drobnymi pęknięciami,
przerwaniem elementów zbrojących itd. Z obu powodów pasy muszą podlegać
okresowej wymianie. Częstość wymiany specyfikuje dokumentacja każdego
urządzenia, które wyposażone jest w koło pasowe i przekładnie.



Powered by ScribeFire.

Brak komentarzy: