W codziennym użyciu wykorzystuje się praktycznie dwa rodzaje przekładni pasowych.
Pierwszym rodzajem przekładni pasowych są przekładnie pasowe z pasami płaskimi a drugim przekładnie pasowe wykorzystujące pasy zębate.
Wykorzystanie i użycie konkretnego rodzaju pasa w przekładni pasowej jest uzależnione od wielu czynników.
Wraz z rozwojem technologii tworzyw sztucznych, coraz szersze
zastosowanie w budowie maszyn znajdują gumy i kompozyty, które
wykorzystuje się do budowy przekładni, gdzie do przenoszenia mocy
wykorzystuje się pasy zębate. Przekładnie wykorzystujące tego rodzaju
pasy są w stanie przenosić duże moce, są bardzo sprawne i
charakteryzują się dużą niezawodnością.
Ich dodatkową zaletą jest to iż dodatkowo zabezpieczają całą
przekładnie przed przeciążeniem układu spełniając funkcję sprzęgła
poślizgowego. W przekładniach z pasami zębatymi, pas o przekroju
trapezoidalnym wypełnia koło pasowe, a konkretniej - klinową
przestrzeń, tworząc tym samym powierzchnię styku pomiędzy pasem o
kołem.
W budowie różnego rodzaju maszyn, bardzo często stosuje się przekładnie
wielopasowe, w których na jednym kole z wieloma klinowymi żłobkami
pracuje kilka pasów. Przekładnie klinowe służą do przekazania napędu na
niewielkie odległości (do 10 m). Zaletą takich przekładni jest zwarta
konstrukcja i cicha praca.
Przekładnie z pasami płaskimi stosowane są do przenoszenia napędu na dalsze odległości - pasy transportowe, nawet do kilkudziesięciu metrów.
Bardzo często znajdują zastosowanie w agrotechnice. Większość maszyn
rolniczych, służących do transportu różnego rodzaju materiałów na
dalsze odległości stosuje się taśmy transportujące.
Dawniej powszechnie stosowane w pędniach - zintegrowanych napędach
urządzeń przemysłowych. Koło pasowe przekładni z pasem płaskim mają
kształt baryłkowy, który zapobiega zsuwania się pasa z koła.
Przekładnie pasowe z pasami płaskimi, niegdyś w powszechnym użyciu,
dziś używane są sporadycznie.
Powered by ScribeFire.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz